Opis
Wozy asenizacyjne marki GRUPA MARCO, Typ GMP1A należą do szerokiej gamy przyczep ciężarowych kategorii R3a o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej 40 km/h, na które wystawiono świadectwo homologacji typ nr PL*4759*00 według Dyrektywy 2003/37/EWG Europejskiego i Rady.
Typ GMP1A pojazdu spełnia wymagania określone ruchu drogowym, Dyrektywą maszynową 2006/42/WE wszystkie odpowiednie przepisy w zakresie bezpieczeństwa objęte m.in. normami:
- PN-EN 707+A1:2009 Maszyny rolnicze. Wozy asenizacyjne. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa.
- PN-EN ISO 12100:2012: „Bezpieczeństwo maszyn. Ogólne zasady projektowania. Ocena ryzyka i zmniejszenia ryzyka”.
- PN-EN ISO 4254-1:2013-08 „Maszyny rolnicze – Bezpieczeństwo Część 1. „Wymagania ogólne”, a także spełnia wymagania Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. poz. 2022 z 15 grudnia 2016r.).
Cechą charakterystyczną wozów Typ GMP1A jest samonośna konstrukcja, w której zbiornik i pozostałe elementy są nierozerwalnie złączone i zamontowane na jednoosiowym zestawie kołowym. Całość stalowej konstrukcji jest ocynkowana ogniowo co gwarantuje długowieczność użytkowania. Zaletą zwieszenia jednoosiowego jest zwrotność i łatwość manewrowania wozem.
Specyfikacja
W tabeli podano podstawowe parametry techniczne wozów w wyposażeniu standardowym.
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA [l] |
3000 |
ŚREDNICA ZBIORNIKA [mm] |
1400 |
DŁUGOŚĆ ZBIORNIKA [mm] |
2240 |
ILOŚĆ PRZEGRÓD ANTYFALOWYCH |
– |
DŁUGOŚĆ MAX PRZYCZEPY [mm] |
4500 |
SZEROKOŚĆ MAX PRZYCZEPY [mm] |
2380 |
WYSOKOŚĆ MAX PRZYCZEPY [mm] |
2500 |
ROZSTAW KÓŁ |
1800 lub 1870*) |
MASA WŁASNA MAKSYMALNA [kg] |
1150 |
TECHNICZNIE DOPUSZCZALNA MASA CAŁKOWITA [kg] |
4300 |
MAKSYMALNA DOPUSZCZALNA MASA NA OŚ [kg] |
3800 |
MAX. DOP. OBCIĄŻENIE PIONOWE NA ZACZEP [kg] |
1000 |
HAMULEC ROBOCZY MECHANICZNY, WYMIARY BĘBNÓW [mm] |
300×90 |
HAMULEC POSTOJOWY |
mechaniczny, bębnowy sterowany ręcznie |
WYMIARY OPON (ROZMIAR OBRĘCZY) |
500/50-17 (16.00×17, ilość otworów 8) |
OŚWIETLENIE OBOWIĄZKOWE, ŚWIATŁA |
pozycyjne, kierunkowskazy, odblaskowe, hamowania, awaryjne, obrysowe |
TYP SPRZĘGU |
oko dyszla D50, dolny zaczep ciągnika |
SPOSÓB REGULACJI POŁOŻENIA OKA DYSZLA |
mechaniczna za pomocą podpory dyszla w zakresie od 280 mm do 600 mm |
ZAPOTRZEBOWANIE MIN. NA MOC W CIĄGNIKU [km] |
36 |
OBROTY WOM [obr./min.] |
540 |
POMPA PRÓŻNIOWA TYP – WYDAJNOŚĆ [l/min.] |
MEC3000 – 3600 |
DENNICA TYLNA |
zamknięta z włazem Ø 600 mm |
KRÓĆCE I ZASUWY – ROZMIAR |
5” (Ø127 mm |
ILOŚĆ KRÓĆCÓW |
jeden wylewowy na dennicy tylnej i dwa ssawne |
SYSTEM POŁĄCZEŃ |
Typu „Perrot” |
WZIERNIKI POZIOMU NAPEŁNIENIA ZBIORNIKA |
dwa wzierniki szklane 4” na dennicy przedniej |
WŁAZ GÓRNY |
Ø210 mm |
* Rozstaw 1870 mm dla obręczy z przesunięciem ET-35mm
Dodatki
Na specjalne życzenie (za dodatkową opłatą) wóz można wyposażyć o dodatkowe elementy:
- dennicę tylną otwieraną z dwoma króćcami – wylewowym i ssawnym
- rurowy wskaźnik poziomu napełnienia,
- drabinkę z podestem w celu ułatwienia dojścia na górę zbiornika,
- mechaniczny mieszalnik we wnętrzu zbiornika napędzany hydraulicznie,
- aplikator naglebowy z systemem węży wleczonych o szerokości 3m
a także można zwiększyć rozmiar króćców próżniową o zwiększonej wydajności.
Wozy asenizacyjne GRUPY MARCO-POLO należą do grupy maszyn, w których energia konieczna do napełnienia zbiornika i jego opróżnienia dostarczana jest przez pompę próżniową. Wytwarza ona podciśnienie (próżnię) podczas napełniania lub nadciśnienie – podczas opróżniania. Dopuszczalna jest możliwość opróżniania zbiornika grawitacyjnie. Każdy wóz asenizacyjny wyposażony jest w ciśnieniowy zbiornik cylindryczny wykonany z płaszczy stalowych o grubości 5 mm spawanych obustronnie. Zbiornik jest ocynkowany ogniowo. Posiada wewnętrzne pierścienie wzmacniające z teownika oraz dodatkowe usztywnienia pod podporami mocującymi zbiornik.
- Zbiorniki wyposażono w łopatkowe rotacyjne pompy próżniowe BATTIONI PAGANI o wysokiej wydajności i niezawodności. Pobór mocy inicjuje praca wału odbioru mocy ciągnika WOM. Sterowanie fazami pracy zasycania i kompresji ręczne.
- Pompa próżniowa chroniona jest przed przedostaniem się do jej wnętrza zawartości ze zbiornika przez dwa zawory przelewowe firmy METALTECNICA: zawór syfonowy i zawór główny odcinający.
- Wylot ssący pompy próżniowej jest połączony z tłumikiem odzyskiwaczem oleju. To rozwiązanie zmniejsza ilość zanieczyszczeń dostających się do pompy podczas rozlewania w warunkach polowych oraz znacznie ogranicza hałas – efekt pracy pompy.
- Zbiornik chroniony jest przez dwa zawory bezpieczeństwa: nadciśnieniowy (0,5 bar) i regulacji próżni (-0,8 bar) Rzeczywiste uzyskiwane w zbiorniku wartości ciśnienia wskazuje monometr.
- Króćce zbiornika wyposażone są w zasuwy mosiężne dwukołnierzowe METALTECNICA. Zasuwa wylewowa otwierana jest hydraulicznie jednokierunkowo. Zamykana jest samoczynne po zdjęciu ciśnienia. Zasuwa ssawna otwierana jest ręcznie za pomocą dźwigni.
- System podłączania węża ssawnego typ Perrot ma szybkozłącze.
- Rozlewacz z płytką rozbryzgową okrągłą płaską „górną” – szerokość robocza do 14 m.